Veelgestelde vragen over Hosted Telefonie / VoIP Telefonie

Vanzelfsprekend is telefonie is belangrijk voor uw organisatie; een overstap van ISDN naar Hosted Telefonie / VoIP Telefonie  moet daarom ook naadloos verlopen. Hieronder treft u een selectie van veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden aan over Hosted Telefonie / VoIP Telefonie die we regelmatig van onze klanten krijgen, welke we in diverse thema's hebben gerubliceerd.

Vragen over nummerportering

Nummerportering is het meenemen van uw telefoonnummers van één provider naar een andere provider. .

Nee, uw telecomaanbieder is verplicht mee te werken aan de verhuizing van uw telefoonnummer(s). De Autoriteit Consument & Markt, afgekort ACM, ziet erop toe dat uw telecomaanbieder zich hieraan houdt. Het porteren van uw telefoonnummer(s) is gebonden aan een aantal voorwaarden. Neemt u gerust contact met ons op, wij ondersteunen u hier graag bij.

Nee, het opzeggen van uw ISDN-abonnement wordt gedaan door ons. Zegt u wel zelf op, dan loopt u het risico dat uw nummers definitief verdwijnen.

Ja, u kunt zelf bepalen hoeveel en welke nummers van uw ISDN2-abonnement (doorgaans 4 nummers) u wilt meenemen. Wat u niet meeneemt komt te vervallen.

Nee, nummers die u niet porteert komen onherroepelijk en definitief te vervallen. U krijgt ook geen factuur meer voor ISDN-kosten.

Ja, sterker nog: het aantal gelijktijdige gesprekken is wat in principe onbeperkt, maar wordt beperkt door de bandbreedte van uw internetverbinding en/of de mogelijkheden van uw apparatuur.

Dat kunt doen door het contactformulier in te vullen en aan ons te versturen. Wij nemen dan spoedig contact met u op om een en ander te bespreken.

Vragen over de internetverbinding

De meeste internetverbindingen zijn geschikt. Niet de snelheid, maar de stabiliteit is belangrijk. Vuistregel: u heeft 100Kbps uploadsnelheid nog per VoIP-gesprek van ISDN-kwaliteit.

Voor elk VoIP-gesprek is er ca. 100bps uploadsnelheid nodig. Wilt u max. 5 gelijktijdige gesprekken kunnen voeren, dan heeft u ca. 500kbps upload nodig. De meeste abonnementen bieden 1024kbps = 1Mbps.

Ja en nee. Bellen via internet is natuurlijk alleen mogelijk als er een werkende internetverbinding is. Echter: op de VoIP telefooncentrale kunt u instellen dat een inkomend gesprek wordt doorgeschakeld (follow-me) naar een ander nummer (bijv. mobiel of een andere vestiging) als u niet bereikbaar bent. Zo bent u toch bereikbaar als u geen internet heeft. Het is niet mogelijk om via VoIP uit te bellen als u een internetstoring dan wel netwerkstoring heeft.

De Nederlandse breedbandnetwerken zijn van een hoge kwaliteit. Uitval komt slechts sporadisch voor. Wilt u desondanks geen onnodige risico's lopen, kies dan voor 2 verbindingen op verschillende netwerken en laat deze intelligent samenwerken door een slimme router met twee WAN-poorten (= twee verbindingen). CCO adviseert u graag over de benodigdheden.

Vragen over de (ISDN)apparatuur

Nee, uw VoIP-apparatuur maakt zelf verbinding met het internet via uw modem, router en netwerk . Uw computer(s) kunnen uitstaan, u kunt bellen en gebeld worden.

Ja, de er zijn VoIP telefooncentrales die zijn uitgerust met de mogelijkheid om faxen te versturen door een PDF-bestand te uploaden. Het bestand komt dan bij de geadresseerde uit de fax! U stuurt faxen dus digitaal weg, hiervoor is geen faxapparaat meer nodig. Hetzelfde geldt voor het ontvangen van faxen: faxen komen als PDF in één of meer emailboxen binnen. U heeft dus geen faxapparaat of -apparatuur meer nodig als u toch faxen wilt blijven versturen en/of ontvangen!

Ja, u kunt het nummer zien van inkomende gesprekken (mits meegestuurd)en uw nummer wordt meegestuurd als u uitbelt. Dit laatste is aanpasbaar: u bepaalt zelf of er een nummer wordt meegestuurd en zo ja, welke van uw nummers dat is. Bij het doorsturen van inkomende gesprekken naar bijv. uw mobiel kunt u zelf bepalen of u het nummer van de beller in uw mobiele display ziet, of één van uw andere nummers, zodat u weet dat het geen direct gesprek naar uw mobiel betreft.

Vragen over de nummers

Nee. Een internetverbinding is voldoende om via VoIP te bellen. Voor een kabel-internetverbinding is nooit een telefoonlijn nodig. Voor een ADSL-verbinding in de meeste gevallen ook niet meer. Tip: informeer bij uw internetprovider of u uw internetverbinding behoudt als u uw vaste telefoonnummer opzegt.

Vragen over het bellen

Nee, ISDN zit vast aan uw adres, VoIP van CCO is locatie-onafhankelijk. Groot voordeel is, dat u uw nummers overal kunt gebruiken waar u over een internetverbinding beschikt. Wanneer u naar een andere locatie verhuist, bent u dus ook direct weer bereikbaar. Ook voor flex-werkers is dit een groot voordeel.

Ja, uw VoIP account werkt overal waar u over internet beschikt. In uw vakantieverblijf, onderweg in een hotel, bij een HotSpot, bij een klant, een filiaal in het buitenland. Waar u ook bent: u betaalt hetzelfde als dat u thuis had betaald!

Vragen over aanvullende diensten

CCO Hosted Telefonie wordt geleverd met een geavanceerde online telefooncentrale met veel features, waaronder voicemail. Elke gebruiker kan beschikken over een eigen persoonlijke voicemailbox. Maar u beschikt ook over bedrijfs-voicemailboxen die u flexibel aan één of meer nummers kunt koppelen. Dus u kunt voicemailberichten van meerdere nummers in één voicemailbox laten uitkomen, ideaal! U kunt zelf medewerkers machtigen om deze voicemailbox te beheren en/of te ontvangen (per email met geluidsbestand als bijlage) en/of af te luisteren (door te bellen naar 1233 + het voicemailboxnummer). U kunt uiteraard zelf uw ontvangstmelding inspreken.

Ja, alle gebruikers binnen uw telefooncentrale hebben een eigen verkort nummer waarop u hen kunt bellen en waarmee u gesprekken onderling kunt doorverbinden. Voor externe nummers kunt u ook een verkort nummer aanmaken zodat u ook daarnaar kunt bellen / doorverbinden. U kunt u een inkomend gesprek bijvoorbeeld ook doorverbinden naar het mobiele nummer van een collega.

Dit is afhankelijk van de alarmdienst, de meldkamer en uw wensen. Meestal zijn alarmaanbieders (nog) niet geneigd om hieraan mee te werken. Dit is een kwestie van tijd. Wij adviseren om uw alarmsysteem via een analoge telefoonlijn of een GSM-Gateway aan te sluiten.

Vragen over de kosten

Nee, maar u kunt enorm besparen op de vaste kosten (het prijsvoordeel van VoIP t.o.v. ISDN kan oplopen tot meer dan 60%) en op de gesprekskosten (voor bellen binnen Nederland zijn de kosten tot ca. 55% lager).

De VoIP-techniek is geheel anders dan ISDN-techniek. ISDN is een infrastructuur (de fysieke koperdraad naar uw woning/pand) en een dienst (het kunnen bellen). Voice-over-IP is een techniek die het mogelijk maakt om over een bestaande infrastructuur (uw internetverbinding) naast dataverkeer (internetten, etc.) ook spraakverkeer (bellen) te kunnen afhandelen.

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van CCO Hosted Telefonie of een offerte op maat? Neem dan contact met ons op.

Neem contact met mij op


Deel deze pagina


VoIP Toestellen & Headsets

VoIP Toestellen & Headsets Voor het gebruiken van Hosted / VoIP telefonie heeft u telefoonnummers, VoIP-accounts en VoIP-toestellen nodig. Wanneer u veel belt, dan is het prettig… Lees verder

Hosted Telefonie

Hosted Telefonie Dankzij VoIP, het bellenvia internet,hoeft u de centrale telefonieapparatuur niet meer in uw eigen bedrijf aan te leggen en te onderhouden. CCO Hosted Telefonie is… Lees verder